Świąteczne zakupy przez internet. Jak nie dać się wirtualnym oszustom?

Rozpoczął się grudzień, a wraz z nim okres przedświątecznych zakupów. Wielu  z nas oszczędzając czas na odwiedzanie galerii handlowych oraz z uwagi na dużą wygodę korzysta z portali internetowych gdzie w sklepach online bogaty  i wszechstronny wachlarz produktów pozwala na zakupy w bardzo korzystnych cenach. Niestety, jest to też okres żniw dla internetowych oszustów.

Zdarza się, że otrzymany przez nas towar jest niezgodny z opisem, albo po prostu otrzymamy puste pudełko. W takim przypadku należy skontaktować się ze sprzedawcą  i zgłosić reklamację ponieważ “mogło dojść do pomyłki z jego strony”. Całą korespondencję należy zachować, bo w przypadku niewywiązania się z umowy ze strony sprzedawcy może się okazać, że padliśmy ofiarom oszusta. Wyczerpując  wszelkie możliwe próby kontaktu oraz polubownego załatwienia sprawy poprzez np. zwrot pieniędzy prawdopodobnie mamy  do czynienia z umyślnym przestępstwem spenalizowanym w art. 286 Kodeksu Karnego cyt.

“Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, (…)”. 

W tej sytuacji mając uzasadnione podejrzenie, że padliśmy ofiarą przestępstwa należy:

– wydrukować całą naszą korespondencję ze sprzedawcą,

– wydrukować stronę internetową z ofertą,

– ustalić numer ogłoszenia (w przypadku popularnych serwisów aukcyjnych),

– ustalić dane sprzedawcy (numer konta bankowego, numer telefonu, adres e-mail, adres        sprzedawcy, nick, itp.),

– ustalić wszelkie inne pomocne informacje.

Następnie skontaktować się telefonicznie z właściwą jednostką Policji (wykaz jednostek i numerów telefonów dla powiatu cieszyńskiego znajdziecie państwo na stronie Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie http://cieszyn.slaska.policja.gov.pl/ka6/kpp-cieszyn/komis-kpp-cieszyn), aby umówić się na spotkanie z pracownikiem biurowym, który przyjmie od nas zawiadomienie o przestępstwie. Unikniemy dzięki temu kolejnego straconego czasu na oczekiwaniu w kolejce.

Aby nasze zakupy przez internet były bezpieczne warto pamiętać o podstawowych zasadach:

  • nigdy nie kupujmy w sieci korzystając z komputera stojącego w miejscu publicznym. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używajmy tylko komputera domowego
    i zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. 

  • korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych.

  • przed zakupem w wirtualnym sklepie sprawdźmy opinie o nim. Jeżeli komentarzy jest dużo, a większość jest pozytywnych, może to świadczyć o dobrej obsłudze i produktach wysokiej jakości. Natomiast w przypadku gdy pojawia się wiele negatywnych recenzji, należy  zastanowić się nad ich przyczynami i zachować szczególną ostrożność.

  • przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne. Czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na stronie powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki “https”. Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze.

  • otrzymując ofertę e-mailem, nie korzystajmy z żadnych linków. Na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.

  • zamawiając sprzęt, zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie
    na płytach i instrukcję obsługi.

  • kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i dokumentacji.

Zwracajmy również uwagę na bardzo atrakcyjną cenę towaru. Zbyt duże odstępstwo od normy może wskazywać, że towar posiada wady lub pochodzi z przestępstwa. 

 

Tekst: mł.asp. Grzegorz Waleczek oraz asp.szt. Tomasz Okopa

fot. poglądowe